Mi az EGR szelep és mit csinál?
Mikor gondolt arra utoljára, hogy mi történik az autó motorházteteje alatt? Sokan magától értetődőnek tartják azt a tényt, hogy csak beleülünk az autóba, elfordítjuk a kulcsot és már úton is vagyunk, de soha nem gondolunk igazán az előttünk zajló összetett folyamatra.
A levegő és az üzemanyag-keverék időzített gyújtása, amely a gépjármű alapvető működését szolgáltatja, önmagában is csoda, de sajnos ennek a folyamatnak vannak mellékhatásai - elsősorban káros kipufogógáz-kibocsátás.
Szerencsére az autógyártók megpróbálták leküzdeni ezeket a káros kibocsátásokat, számos kibocsátás-csökkentő eszközt bevezetve a környezetre gyakorolt hatás csökkentése érdekében. Ezen alkatrészek egyike kipufogógáz-visszavezető szelep néven ismert, röviden EGR szelep.
Az EGR általában a motor szívócsatornáján található, bár néha lentebb is elhelyezhető a kipufogócsonk közelében. A kipufogógáz visszavezetésével a motorba a szívónyíláson keresztül működik. A visszavezetett gáz hűvösebb, így csökkenti a nitrogén-oxidok termelését.
Ez az egyik leginkább káros gázfajtánk a környezetünk számára, és magas égési hőmérsékleten, például dízelmotorokban keletkezik. Ezeknek a nitrogén-oxidoknak az EGR szelep alkalmazásával történő csökkentésének hátránya a megnövekedett szén-dioxid-szint.
Itt jön egy másik kibocsátás-csökkentő alkatrész - a dízel részecskeszűrő (DPF). A DPF összhangban van az EGR szeleppel, hogy csökkentse a káros nitrogén-oxidok és a szénrészecskék környezetbe jutását. Mivel ezekben a kibocsátásokban a dízelmotor jelenti a legnagyobb elkövetőt, benzinüzemű testvéreik általában csak EGR szeleppel vannak felszerelve.
Mivel a kibocsátási célok világszerte szigorúbbá váltak, a gyártóknak hatékonyabb EGR-rendszereket kellett előállniuk, hogy tovább csökkentsék hatásukat. Itt jön szóba az EGR hűtő. Az EGR-hűtő a motor hűtőrendszerét használja a kipufogógázok további hűtésére, mielőtt azok visszatérnének a légbeömlőbe, ezáltal még tovább csökkentve az égési hőmérsékletet, de növelve a DPF terhelését.
Ha ezek közül bármelyik rendszer eltömődik a felesleges szén-dioxid-felhalmozódás miatt, veszélybe kerülhet a vezethetőség, és több káros kibocsátás kerül a légkörbe.
Meg lehet próbálni az EGR szelep tisztítását, és az alkatrész piacon külön tisztítószerek állnak rendelkezésre, de ha a takarítás nem jár sikerrel, akkor az egyetlen lehetőség a cseréje lehet. Ez költséges javítás lehet, ezért érdemes betartani a gyártó szervizelésre és karbantartásra vonatkozó ajánlásait a zökkenőmentes és hibamentes autózár érdekében, minden egyes kulcsfordításkor.
|